از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به بررسی این موضوع بپردازیم که منظور از ثبت برند چیست و نحوه و مراحل ثبتآن، چگونه است؛ سپس، مدارک و شرایط لازم برای ثبت یک علامت تجاری را بگویم و توضیح دهیم، چه برندهایی را نمی توان انتخاب کرد. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید. دادگاه با جلب نظر کارشناس متخصص به موضوع رسیدگی و رای لازم را صادر مینماید که طرفین دعوا (متقاضی ثبت برند به عنوان خواهان و اداره ثبت علائم تجاری به عنوان خوانده دعوا) حق دارند تا در زمان قانونی به این رای اعتراض کنند. شما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید قرار گرفت، برای شما پیامکی ارسال می گردد که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.
در ابتدا، آدرس ipm.ssaa.ir را در مرورگر خود، جست و جو نموده تا وارد صفحه ای، مشابه صفحه زیر شوید و از قسمت سمت چپ صفحه، گزینه ثبت نام متقاضی یا ورود اعضا را انتخاب کنید. شما احتمالاً پیامکهای تبلیغاتی رو مسدود کردین که کد تایید براتون ارسال نمیشه، اگر مسدود نکردین مجدداً تلاش کنین. اینجانب درخواست یک برند داشتم و الان درمرحله رفع نقص میباشد .
در مطالب بالا گفتیم که هزینه ثبت یک برند به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و در این قسمت قصد داریم در رابطه با این فاکتورها مطالبی را بیان کنیم. با استعلام برند قبل از ثبت در وب سایت ما، می توانید به راحتی و بدون صرف زمان یا هزینه، از وجود یا عدم وجود مشابهت در برند پیشنهادی خود با سایر برندهای ثبت شده تا به حال اطمینان حاصل کنید. برخی از مزایای ثبت برند را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود.
- اگر اعتراضی به صورت رسمی به ثبت برند صورت گرفت برند پیشنهادی مجددا مورد کارشناسی قرار می گیرد اما اگر در این مدت اعتراضی ثبت نشد، پیغامی مبنی بر ثبت برند بلامانع است دریافت خواهید نمود.
- ارائه تصویر برابر اصل شده از طرح علامت به ابعاد 8 در 8 در تعداد 15 عدد به صورت جدا و ارائه مستندات اسامی برند مورد نظر.
- اگر پس از یک ماه هیچ اعتراضی وارد نشد به سرعت می توانید برای انتشار آگهی دوم اقدام کنید.
- در شروع باید بدانید با انتخاب برند چه ارزشی به کار خود می دهید .
بنابراین سازنده فروش کامپیوتر های برند “کامپیوتر” (یا “سیب” برند “اپل” و غیره) هیچ حق انحصاری برای استفاده از این واژه ها در رابطه با آن محصول ندارد. ازآنجا که علائم در هر یک از این دسته ها با توجه به تمایز آنها متفاوت هستند، اهمیت دارد که الزامات و درجه حفاظت حقوقی یک علامت تجاری خاص به کدام دسته بستگی دارد. پس از ده سال شما می توانید مجدداً برای تمدید اعتبار برند خود اقدام نمایید.
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت 10 الی 15 روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید. شخص متقاضی ثبت برند و ثبت علامت تجاری باید در هر زمینه ثبت برند تجاری ای که مجوز فعالیت دارد علامت را در همان زمینه ثبت کند. اولین اقدام هر فرد برای تولید و فروش یک محصول یا یک شرکت بعد از ثبت خود برای شروع تبلیغات و معرفی خود، ثبت علامت تجاری است که براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به ثبت علائم و اختراعات، این فرآیند صورت می پذیرد.
برند، لوگو یا علامت تجاری چیست؟
برای ثبت برند بین المللی، شما ابتدا باید برند موردنظر خود را داخل کشور ثبت کنید. بنابراین ثبت برند در ایران پیش نیاز ثبت بین المللی آن درکشورهای عضو سیستم مادرید است. هر برند یا علامت تجاری باید حداقل یک طبقه از کالا و یا خدمات را به خود اختصاص داده باشد. البته خود برند را هم می توانید داخلی و هم می توانید خارجی و در کشورهای دیگر و هم بصورت بین المللی بر اساس پروتکل و یا توافقنامه مادرید به ثبت برسانید. با واردکردن اطلاعات و سپس مدارک و نهایی شدن ثبت نام شما این سامانه به شما شماره ای به نام شماره پیگیری خواهد داد که باید یادداشت نموده و از ان برای مراحل بعدی و پیگیری برند استفاده کنید. پس از بررسی مدارک و مستندات شما و در صورت تایید دو نسخه قرار داد به ادرسی که در سایت اعلام کرده بودید ارسال خواهد شد که باید هر دو نسخه امضا و یک نسخه را به همراه فیش واریز حق الثبت و اصل سایر مدارک را ارسال و یا حضورا ان را تحویل دهید.
این برند باید به تمام جوانب دینی و فرهنگی موجود در جامعه ایران احترام بگذارد. چه نوع اسمی برای برند قابل پذیرش و مناسب است و چه قوانینی در این باره وجود دارد. افرادی که در یک شرکت حق امضاء دارند، چه وظایفی ثبت شرکت بر عهده آنها است؟ وظیفه امضاء کردن و قبول مسئولیت تمام اوراق مهم و تعهد آور مثل سفته و چکهایی که از طرف شرکت صادر میشوند هم چنین قراردادهایی که یک طرف آن شرکت مورد نظر است، بر عهده این افراد است.
مدارک لازم برای ثبت برند به نام شخص حقیقی
به غیر از نمونه تصویری که باید برای لوگو یا نشان تجاری خود ارائه دهید، هیچ تفاوتی در مدارکی که برای ثبت برند و لوگو ارائه دهید وجود ندارد. حال باید بدانیم که هزینه ثبت برند در کشورهای دیگر چگونه مشخص می شود. در این رابطه باید بگوییم که قوانین و مقررات هر کشوری با دیگر کشورها می تواند تفاوت ها یا شباهت های بسیاری داشته باشد. به همین دلیل ما نمی توانیم در رابطه با همه کشورها مطلبی را به طور یقین بیان کنیم. با توجه به مطالب بالا به خوبی می توان به این موضوع پی برد که برای ثبت یک برند یا نام تجاری باید چه هزینه ای صرف کرد.
این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید. علامت مورد نظر می تواند شامل یک کلمه ترکیبی، عدد، سمبل و … باشد. لازم به ذکر است که در فرم مذکور باید فهرستی از خدمات پیگیری ثبت تغییرات شرکت و کالایی که از این علامت استفاده میکنند درج شود. پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.
معمولا یک بازه زمانی شش ماهه به صاحب برند داده می شود تا برند تجاری خود را تمدید کند. بعد از آن سایرین می توانند برای گرفتن این علامت تجاری درخواست دهند و یا صاحب قبلی آن باید از اول برای ثبت آن اقدام کند. رسید واریز حق ثبت نیز جزو اسنادی است که متقاضی به اداره مالکیت معنوی ارسال می کند.
با سلام خیر دوست عزیز نیاز نیست اما برای محافظت از نام تجاری خود می توانید برند خود را به صورت بین المللی ( مادرید) ثبت کنید. برند شما نماد فعالیت و خدمتی است که شما قصد ارائه آن را دارید. این علامت جهت حفاظت شدن از هر نوع سوء استفاده به ثبت می رسد و انحصارا متعلق به شرکت شما می شود. علامت تجاری موسسات رسمی که می توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد. هریک از دفاتر ملی یا ناحیه ای ،ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است نگهداری می کنند .هر چند نتایج ثبتی محدود به کشور مربوطه باشد. دقت کنید در صورت عدم استفاده از حروف لاتین در تصویر علامت یا نام مورد نظر، نیازی به ارائه کارت بازرگانی نخواهد بود. برند تجاری در یک بازه ده ساله قابل استفاده است و در این مدت صاحب برند تنها فردی است که می تواند از مزایای آن استفاده کند. اگر با گذشت ده سال هنوز به تجارت با این برند تجاری ادامه می دهید باید آن را تمدید کنید.
هزینه ثبت برند
دوم اینکه علامت شباهتی با علامتهایی که قبلا ثبت شدهاند نداشته باشد. اگر ادارهی ثبت تشخیص دهد که علامت برند شما شامل یکی از این دو مورد میشود، درخواست شما را رد میکند. اگر در زمینه ثبت برند و علامت تجاری خود دچار مشکل هستید میتوانید از تیم وکیل پرس مشاوره رایگان دریافت کنید. از آنجایی که هزینههای ثبت نام تجاری برای شخص یا شرکت میتواند متفاوت باشد، شما عزیزان میتوانید برای هزینه دقیق ثبت برند خود با کارشناسان ثبت ونک در تماس باشید. البته موارد فوق با این فرض است که کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را آماده کرده باشید.