ثبت موسسه حقوقی

عدم فعالیت های تجاری و صنفی انتفاعی به منظور تقسیم منافع آن بین اعضاء، موسسان، کارکنان و مدیران. کمک به ایجاد بستری مناسب برای به وجود آوردن روحیه مسئولیت پذیری بین اعضای موسسه با توجه به بضاعت مجموعه. در صورت ارسال درخواست (بدون نواقص) طی ۱۰ روز بررسی اولیه انجام شده و پاسخ لازم از سوی دبیرخانه هیات نظارت استان داده می‌شود.

  • همانطور که در قسمت تقسیم بندی های موسسات غیرتجاری اشاره شد موسسات به دو نوع تقسیم می شوند که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود بوده که در زمان ثبت و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها به آن ها توجه خواهد شد.
  • پس از تکمیل فرآیند ثبت، آگهی تاسیس موسسه باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود.
  • (۲) ادارۀ مؤسسات غیر دولتی وزارت اقتصاد بعداز دریافت درخواست ثبت مؤسسۀ خارجی،درصورت نواقص یک نقل(کاپی)اسنادشامل دوسیه رادرمدت یک هفته به وزارت امور خارجه ار سال مینماید.
  • برای ثبت موسسه ابتدا باید شرکا، سرمایه شرکت، میزان سهم الشرکه هر فرد و سمت ها را مشخص کنید.
  • موسسات غیر تجاری به منظور انجام امور غیر تجاری مانند امور علمی و خیریه دایر شده است.
  • پ- نظارت‏ بر عملکرد و هماهنگی میان دستگاه‏های اجرایی استانی به‏منظور اجرای این آیین­نامه و مصوبات شورای‏ ملی.

خیر، برای ثبت موسسه نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نیست؛ مگر در مواردی که موضوع فعالیت موسسه، نیازمند اخذ مجوز از مرجع خاص و ارائه مدرک تحصیلی باشد. هیات مدیره توسط مجمع عمومی عادی و از بین موسسین یا اشخاص خارج از آن انتخاب می‌شود. محدودیتی برای مدت تصدی مدیران وجود ندارد و کلیه وظایف و اختیارات در اساسنامه بیان می‌شود. 6- فرم مشخصات فردی به وسیله اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسین موسسه کامل می گردد. این مطلب دردسته‌بندی نشده ارسال شده ومجوز موسسه خیریه، مدارک ثبت موسسه خیریه، موسسات خیریه، موسسه خیریه برچسب گذاری شده است. معمولا پس از اخذ مجوز، بهزیستی اساسنامه و صورتجلسه موسسین مختص به خود را جهت ارائه به اداره ثبت شرکت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند.

دارالاکرام در حال حاضر با 3000 دانش آموز بورسیه در 19 شعبه استانی مشغول به فعالیت است. منطور از موسسه غیر تجاری، کلیه تشکیلاتی است که برای اهداف غیر تجاری مانند امور علمی، ادبی،فرهنگی، آموزشی، مشاوره، خدماتی، خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه مؤسسین قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. عواید ناشی از اموال منقول و غیر منقول موسسه مطابق احکام این قانون و اساسنامه مربوط تحت نظر هیئت نظار و یا شخصیکه در اساسنامه موظف گردیده باشد در جهت اهداف غیر انتفاعی مورد استفاده قرار گرفته میتواند. (۳)مؤسسه خارجی علاوه از ارائه اسناد مندرج فقره این ماده،سند یا مدارک معتبر دیگری که ثبت وفعالیت آن را در کشور دیگر اثبات نماید ،درج درخواست نموده،به وزارت امور خارجه ارئه مینماید. افتتاح و ثبت موسسه حقوقی با تصمیم شرکا اعمال شده و لغو آن نیز مبتنی بر تصمیم شرکای موسسه است.

نحوه تاسیس موسسات خیریه

این درآمدها می‌توانند از طریق برگزاری بازارچه‌ها، سمینارها، فروش محصولات، ایجاد کمپین‌های مردمی و… جمع‌آوری شوند. البته بخش عمده این درآمدها اصولا باید صرف امور خیریه و اهداف موسسه خیریه شود. در واقع ویژگی اصلی یک موسسه خیریه، غیرانتفاعی بودن، مردمی بودن و عام‌المنفعه بودن است. ممکن است بخش های دولتی نتوانند به تنهایی برای این امر اقدام کنند و حضور مجامع خیریه در این مسیر برای دولتها مزایای موسسه خیریه شگرف خواهد بود.

۳- مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیات مدیره الزامی است. ب-موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد. با عنایت به مراتب انتقال بخشی از فعالیتهای حوزه امور اجتماعی از جمله سوق دادن خانواده ها و افرادی که نیازمند خدمت اجتماعی مضاعف میباشند به این موسسات دارای اهمیت ویژه ای خواهد بود . مدیرعامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در میان اعضای هیئت مدیره لزوم قانونی دارد. ثبت موسسات غیر تجاری در بخش هزینه ها هم تفاوت چندانی با شرکت ها ندارند به این صورت که حداقل سرمایه لازم برای ثبت موسسه نیز یک میلیون ریال می باشد.

کلیه فعالیت ها ، حساب های بانکی و تراکنش های مالی این موسسه زیر نظر و تحت نظارت مستقیم اداره کل بهزیستی استان یزد است. برای تاسیس چنین شرکتی سرمایه، نیازی به پرداخت اولیه در بانک ندارد. برای تاسیس این نوع شرکت تنها ۲۰ روز زمان لازم است تا مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند. 1- موسسه دارای اساسنامه مورد ثبت شرکت در تهران تایید سازمان بهزیستی باشد . چند سازمان دولتی به منظور ساماندهی و نظارت بر فعالیت های این موسسات متولی صدور مجوزهای قانونی هستند، تا فعالیت های این موسسات در چهارچوب مشخصی صورت گیرد. موسسات خیریه یکی از انواع سازمان های مردم نهاد هستند که فلسفه وجودی آنها غیرتجاری و غیر سیاسی بودن آن است.

موسسات غیر تجاری یا توسط مجمع موسسین تاسیس می گردد و یا توسط هیات امناء و در هر دو صورت می بایست حداقل دو نفر شخصیت حقیقی و یا حقوقی مدیریت موسسه را قبول کنند. در موسسات غیر تجاری می توان مدیران را خارج از شرکاء انتخاب نمود. برای تاسیس و فعالیت در این نوع از موسسات باید شرکت را حتماً در قالب یک موسسه غیر تجاری به ثبت رساند و همین طور برای تاسیس آن ها نیاز است که جواز رسمی از سازمان مربوطه برای آغاز فعالیت اخذ گردد.

ثبت انواع شرکت شامل ثبت شرکت مسئولیت محدود،سهامی خاص و عام، شرکت های تعاونی و تضامنی، نسبی و همچنین انجام پلمپ دفاتر برای شرکتها بعد از ثبت، در کمترین زمان با مناسبترین هزینه. موسسه خیریه حامی راه انسانیت با شماره ثبت 1546 ، با مجوز و تحت نظارت اداره کل بهزیستی فعالیت می نماید. ماده ۳۹- دستورالعمل اجرایی این آیین­نامه ظرف شش ماه از تاریخ لازم­الاجراشدن آن توسط وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان وسازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ می‏شود. یکی از شیوه های تقسیم بندی موسسه ها، دسته بندی ان ها براساس نوع فعالیت است.

شرایط تاسیس موسسه خیریه

این موسسه ها را می توان به شیوه های مختلفی تقسیم بندی کرد. سپاس از شما بزرگواران که همواره به یاد کودکان سرطانی هستید. انشاءاله که این کمکها همچنان ادامه داشته باشد و به امید روزی که هیچ بیمار سرطانی بخصوص کودک سرطانی نداشته باشیم.

حال باید بدانیم بهتر است نامی انتخاب شود که ذهن را به سمت نیکوکاری نزدیک کند. قطعا نوع، شیوه و فعالیت خیریه باید مشخص شده و توضیح داده شود. این ثبت می تواند به خاطر شکایت مردمی ، اعمال خلاف قانون و ضابطه های موجود لغو گردد. این فعالیتها باید در راستای نیکوکاری پیگیری ثبت تغییرات شرکت و امور خیر و منفعت دیگران باشد. استعلام قبلی باعث می شود نام هایی که مشابه آن ثبت شده است از طرف شما ارسال نشود. حضور مشاور از چند جهت به شما کمک خواهد کرد و تلاش شما را به یک تلاش راهبردی تبدیل می کند و با شرایط بهتر و سریع تری به نتایج دست پیدا می کنید.

شرایط ثبت موسسه خیریه

فرم مقررات عمومی موسسه باید توسط رئیس هیات مدیره امضا شود. در ایران موسسه های خیریه مسئولیت های مختلفی دارند از جمله ارائه خدمات مختلف به خانواده های بی بضاعت، زنان بی سرپرست، کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست و بسیاری اقشار آسیب پذیر دیگر. هم چنین با ارائه گزارشات ثبت برند مستمر و مستند و حسابرسی های دقیق مالی به نیکوکاران مان از شفافیت و سلامت اخلاقی عملکردمان اطمینان کامل می دهیم. چنانچه شما نیز به تاسیس یک موسسه خیریه می اندیشید و از کم و کیف و دشواری های این روند اطلاع دارید، می توانید در این زمینه با ما همکاری داشته باشید.

از جدیدترین اخبار و قوانین ثبتی باخبر شوید

سه شرط فوق از جمله شروط حائز اهمیت در کانون وکلای دادگستری و اداره ثبت است و اگر چنانچه شخصی دارای سه شرط لازم و ضروری که در بالا ذکر شد، نباشد نه تنها قادر به تاسیس موسسه نخواهد بود، بلکه از عضویت در نهاد قانونی نیز محروم خواهد شد. هر یک از اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیرعامل باید گواهی مبنی بر نداشتن اعتیاد و سوء پیشینه ارائه دهند. حداقل دو نفر از اعضای تشکیل دهنده ی موسسه باید مدرک کارشناسی داشته باشند و مدیرعامل آن باید حتما مدرک دیپلم داشته باشند. برای ثبت موسسه خیریه باید به اداره بهزیستی مراجعه کنین. ثبت موسسه با توجه به قوانین ذکر شده در قسمت های قبلی میسر خواهد شد. به این معنا که در همان ابتدای کار مشخص کنید موسسه شما به صورت انفرادی اداره می شود و یا می خواهید مجمع عمومی را مسئول تصمیم گیری ها قرار دهید.

بار دیگر قدردان مهرتان هستم و برای‌تان آرزوی سلامتی داریم. درود بر همه کارکنان زحمت کش موسسه محک که صمیمانه و بدون هیچ توقعی زندگی خود را وقف معالجه کودکان سرطانی کرده اید. از اینکه خبر ابتلا فرزند عزیزمان به بیماری را می‌شنویم متاسفیم و امیدواریم این روزهای سخت با خبر سلامتی به پایان برسد. این بیماری فراز و نشیب‌های زیادی دارد و ما باور داریم کودکانمان قهرمانانه با حمایت شما والدین عزیز مبارزه می‌کنند. ما در حدود ۳۰ سال فعالیت شاهد بهبودی بیش از ۷۶۰۰ کودک بوده‌ایم، که نشان می‌دهد سرطان پایان کودکی و زندگی نیست. برای ما بسیار ارزشمند است که شما با وجود بیماری فرزندتان دغدغه حمایت از سایر کودکان مبتلا به سرطان را دارید.

مدت اعتبار مجوز خیریه و انجمن، ۵ سال است و پس از آن دوباره تمدید می شود. دفتر مرکزی مؤسسه غیردولتی باید از حداقل فضا و امکانات اداری مناسب برخوردار باشد . بدیهی است در صورتی که حراست سازمان ظرف مهلت مقرر ، پاسخ مثبت یا منفی را اعلام نکند، کمیسیون ماده ۲۶ ، پاسخ استعلام را مثبت تلقی خواهد کرد. سپس وارد مرحله انتخاب نام شده و ۵ نام به ترتیب اولویت وارد نمایید. از ۵ نامی که برای موسسه خود انتخاب کرده‌اید، یک نام تایید می‌شود. درصورتی‌که هیچ یک از نام‌ها تایید نشود باید ۵ نام جدید انتخاب کنید.